EXPLOREM EL RIU TERRI A CS

El dimecres 19 de maig, l’alumnat de cicle superior vam anar a descobrir l’ecosistema del riu Terri (que és un afluent del riu Ter, un riu que surt d’un riu més gran).

Vam sortir de l’escola a les 8.30 del matí i vam anar a peu fins al lloc on ens esperava l’ambientòleg per fer el treball de camp.

L’objectiu de la sortida, era conèixer el cicle vital dels invertebrats del R. Terri (com neixen, com creixen (la metamorfosi), que mengen i  on viuen).

Allà vam descobrir que hi havia diferents macroinvertebrats, alguns vivien en unes algues del riu i d’altres a les roques.

Vam observar que s’havia de tenir molta cura amb els macroinvertebrats i el seu hàbitat.

L’ambientòleg ens va explicar, què depèn dels microorganismes que es trobin en el riu, es pot saber la qualitat de l’aigua del riu. Aquest riu té un 6 de puntuació.

Vam observar i veure diferents macroinvertebrats, que són els que es poden veure a ull nu, aquests són els que vam veure: efímeres: tenen tres cues i són recol·lectores, viuen 3 anys a l’aigua i poques hores a l’aire lliure i no són depredadores.

També, vam veure frigànies: són filtradores i recol·lectores, però no són depredadores.

I en tercer lloc, també vam poder veure: libèl·lules i espiadimonis, respiren per brànquies que són tres cues al final del seu cos.

Tots aquests macroinvertebrats, al principi viuen dins l’aigua i després fora, gràcies a la metamorfosi, al néixer sempre són com larves i després es transformen.

Primer de tot, ens repartim en dos grups.

Uns quants anem a la part dreta del riu a prop d’un camí o pont i entrem a l’aigua amb molta cura, per no fer mal als invertebrats que hi viuen i tot seguit, amb un salabret comencem a agafar algues. Hi trobem efímeres, barretines i caragolines amagades entre les algues, i les anem ficant dins un recipient amb aigua i després els anem separant en un recipient més petit per observar-los i identificar-los. Finalment els retornem  al medi aquàtic.

La resta vam anar a la banda de les roques. Allà l’ambientòleg ens va dir que tot el que agaféssim de dins el riu, ho havíem de tornar al seu lloc perquè si no és com si destruíssim les seves cases. Així que vam entrar al riu en parelles i vam començar a buscar macroinvertebrats que estaven amagats sota les roques. Nosaltres agafàvem una roca i després la tornàvem al seu lloc. Trobem frigànies que viuen amb un estoig de pedretes fet per elles mateixes sota la roca.

Dos alumnes mentre fèiem aquesta activitat van recollir una ampolla de plàstic submergida sota l’aigua. Vam aprofitar per netejar una miqueta el riu.

Aquesta activitat ens ha agradat molt a tots, ja que hem descobert que en el riu hi ha molta vida, i que és feina de tots cuidar l’ecosistema del riu.

Si voleu veure les imatges de l’activitat aneu al drive de 5è i 6è.

Esperem que us agradin.

ALUMNAT DE CICLE SUPERIOR