treballem estereotips de gènere i violència masclista A CS

Els estereotips són allò que ens han fet creure des de ben petits i que sovint poden ser veritat o no.

Els estereotips de gènere ens fan creure com ha de ser un nen i com ha de ser una nena.

Aquests estereotips els aprenem a través de: les joguines, els colors, la roba, les feines, els esports…, I sabíeu  com els aprenem? Els aprenem amb els anuncis, catàlegs, pel·lícules, xarxes socials, llibres…

Així doncs; a la nostra societat els estereotips de gènere fan que pensem i creiem que els nens i les nenes han de ser ben diferents, però ens referim a una diferència sexista.

Ho hem treballat a l’aula a tutoria i valors.

Primer, hem vist un curtmetratge anomenat “PURL” que ens ensenya dues coses, que no hem de canviar per agradar als altres i que a vegades hi ha discriminació entre dones i homes a la feina. Discriminació vol dir que no se’ls tracta igual.

A partir d’aquí, hem fet un llistat de les diferències entre les feines que fan els homes i les dones i perquè passa. I ens hem adonat, que les dones fan moltes feines de cures a les persones i en canvi els homes fan feines més tècniques o bé feines on cal força i destresa.

Per celebrar el 25 de novembre Dia Internacional contra la violencia masclista, vam escoltar, cantar i analitzar la lletra de la cancó ANTIPATRIARCAde l’Anita Tijjoux, on denuncia la discriminació de la dona i la violència masclista.

El 26 de novembre vam fer un Taller de coeducació i igualtat de gènere. Vam veure un curtmetratge que es deia “EL VESTIT NOU”, on es veu un nen que arriba a l’escola amb un vestit de nena perquè és el dia de Carnestoltes, però els companys de la classe el critiquen i es burlen d’ell i la mestra i el director de l’escola l’envien a casa perquè es canviï de roba.

Vam fer un debat molt interessant i ens vam adonar que hi ha uns estereotips que diferencien per sexes i per això en el vídeo tots reaccionen d’aquesta manera, menys una nena de l’escola que li aconsella que es posi el vestit de nena només a casa (en privat).

Acabem de descobrir que aquests estereotips responen a una manera de pensar que no respecten la identitat de gènere de cada persona i per tant no són bons i hauríem d’intentar que no hi fossin.

En el taller hem distingit que era:

LA IDENTITAT DE GÈNERE (si em sento home o dona).

L’ORIENTACIÓ AFECTIVA SEXUAL (que m’agrada).

EL SEXE BIOLÒGIC (com naixem).

Aquestes tres coses no tenen per què coincidir.

També hem après que vol dir LGTBI+ (lesbiana, gai, transsexual, bisexual i intersexual). Aquestes sigles es refereixen a aquests col.lectius.

Ja sabem que les persones que rebutgen a aquests col·lectius pateixen HOMOFÒBIA i cal lluitar perquè deixin de fer-ho.

Finalment hem fet uns mots encreuats :“LES PARAULES IMPORTEN” . Les paraules que hem après i que ara ja formen part del nostre vocabulari són: COEDUCACIÓ, PATRIARCAT, FEMINISME, CIBERVIOLÈNCIA i HOMOFÒBIA.

A música estem preparant una cançó/poema amb estil rap/trap, per recitar i cantar per Nadal perquè volem un Nadal sense estereotips de gènere.

Us avancem el nom de la cançó: ATRAPADES EN EL GÈNERE, FUIG, FUIG, FUIG

I ja per acabar, quan fem jocs a l’aula, en tenim un de preparat per jugar-hi aquesta última setmana de desembre. És el JOC PER A LA IGUALTAT.

Hem arribat a la conclusió, que hi ha moltes maneres d’identificar-se amb el gènere i també hi ha molts tipus de relacions afectiva-sexuals diferents. Totes les identitats de gènere i tipus de relacions tenen els mateixos drets a ser reconegudes i acceptades socialment i és del tot necessari saber que hi són i que cal acceptar-les. Per això, nosaltres tenim el desig de voler una societat que deixi de tenir estereotips de gènere.

ALUMNES DE CICLE SUPERIOR

Aquí teniu unes imatges que mostren tot el que hem fet.